Test niezależności chi-kwadrat
Test niezależności chi-kwadrat (ang. Chi-square test of independence) bada związek pomiędzy dwiema zmiennymi jakościowymi.
Odpowiada na pytanie: czy odpowiedzi na jedno pytanie w ankiecie zależą od odpowiedzi na inne pytanie?
Przykład zastosowania
Możemy sprawdzić, czy płeć respondentów jest powiązana z preferencją wyboru danego produktu. Wyniki przedstawiamy w tabeli kontyngencji (krzyżowej). Z naszych zebranych ankiet wynika, że 60% kobiet wybiera produkt A, natomiast produkty B i C cieszyły się mniejszą popularnością i wybrało je odpowiednio po 20% z nich. Natomiast 40% mężczyzn wybiera produkt A, 35% z nich produkt B i 25% pordukt C. Test niezależności chi-kwadrat pozwoli ocenić, czy różnice w wyborze produktu pomiędzy kobietami, a mężczyznami były statystycznie istotne.
| Produkt | Kobiety | Mężczyźni |
| A | 60 | 40 |
| B | 20 | 35 |
| C | 20 | 25 |
Warunki stosowania
Interpretacja
Po dokonaniu obliczeń wartość statystyki chi kwadrat wynosiła 8,65, przy poziomie p = 0,013.
Jeżeli wartość p < 0,05 → odrzucamy hipotezę zerową i uznajemy, że zmienne są ze sobą powiązane.
Wartość naszego p była mniejsza od 0,05. Płeć różnicowała wybór produktu.
Dlaczego to ważne w analizie ankiet?
Test niezależności wskazuje, czy istnieje związek pomiędzy cechami respondentów (np. płeć, wiek, preferencje). Dzięki testom chi-kwadrat można przejść od prostych tabel i procentów do statystycznie uzasadnionych wniosków, które pomagają podejmować trafniejsze decyzje biznesowe, społeczne czy naukowe.